De pijn van John Lennon

Succes gaat niet altijd samen met geluk. Die waarheid wordt pijnlijk bevestigd door de film ‘Nowhere Boy’ over popicoon John Lennon. De film brengt de jeugd van de beroemde Beatle in beeld. Zijn gescheiden ouders zag Lennon niet meer na zijn vijfde en hij werd opgevoed door zijn tante Mimi en oom George. De pijn uit zijn jeugd droeg Lennon zijn hele leven met zich mee. “De ergste pijn is dat je niet gewenst bent”, zei hij eens in een interview. “Het besef dat je ouders je niet nodig hebben op de manier waarop je hen nodig hebt.”

Volgens Het Parool laat ‘Nowhere Boy’ goed zien waar de gedreven muzikant zijn inspiratie vandaan haalde. ‘Zijn moeilijke jeugd bezorgde hem angsten en obsessies die hem zijn leven lang achtervolgden.’ Of zoals Lennon het zelf eens zei: “de enige reden dat ik een ster ben, is verdringing. Niets zou me door alles heen hebben gedreven als ik “normaal” was geweest. ‘In het liedje ‘Mother’ schreeuwt hij het bijna uit. Mother you had me, but I never had you, I want you, you didn’t want me.’

‘ De ergste pijn is dat je niet gewenst bent.’ Is dit niet de pijn die verborgen ligt onder de hele westerse samenleving? We rekenen elkaar af op succes, roem, rijkdom n gezondheid. Je moet je al bewijzen voor je geboren bent. Een kleine afwijking kan reden zijn voor een abortus. Niet zo gek dat depressie volksziekte nummer één is in het Westen. We voelen ons niet gewenst. Dat gevoel gaat diep. Het leven van Lennon laat zien dat de pijn zelfs niet verdwijnt als je jaren lang de hitlijsten aanvoert en de hele wereld aan je voeten ligt.

‘Komt tot Mij, allen die vermoeit en belast zijt’ , zei Jezus. Meer dan ooit is het nodig dat we die boodschap eerlijk en liefdevol uitdragen. Een andere hoop is er niet.

overgenomen uit het boekje Habakuk door Gertjan de Jong

“Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus”

Ware christenen zijn om één reden gered van de straf voor de zonde: vanwege “de liefde van God, die [gemanifesteerd] wordt in Christus Jezus, onze Heere.”

Johannes schreef door goddelijke inspiratie:

“Hierin is liefde, niet dat wij God liefhadden, maar dat Hij ons liefhad en Zijn Zoon zond als verzoening [voldoening] voor onze zonden.

“Wij hebben Hem lief omdat Hij ons eerst heeft liefgehad” (1 Johannes 4:10,19).

Laten we dit duidelijk begrijpen en het altijd onthouden. Het is niet onze liefde voor Hem, maar Zijn liefde voor ons die ons redt – en het is Zijn liefde voor ons die ons gered houdt. Hier moeten we het christelijke leven beginnen.

Een eigenzinnige echtgenoot keerde op een dag terug naar zijn rouwende vrouw, na vele maanden in zonde te hebben geleefd. Snikkend van spijt en schaamte vertelde hij haar hoe vaak hij ernaar had verlangd weer thuis te zijn bij de vrouw waarvan hij wist dat ze hem zo trouw was. Op de vraag waarom hij dan niet eerder was teruggekomen, legde hij uit dat hij zich schaamde; waarop zijn vrouw antwoordde: “Jan, ik wil dat je iets weet en het nooit vergeet: ik hou van je.” Jan snikte als reactie: “Wie zou niet willen leven voor een vrouw als deze!”

Zo is het ook met de wetenschap dat Christus van ons houdt, wat er ook gebeurt; dat niets ons ooit zal scheiden van Zijn liefde; het is dit dat de oprechte gelovige doet besluiten, door Gods genade, om altijd trouw aan Hem te zijn.

Zo leidt de Schriftleer van de eeuwige zekerheid van de gelovige in Christus geenszins tot zorgeloos leven. Integendeel, het verschaft de grootst mogelijke motivatie om “nuchter, rechtvaardig en godvruchtig te leven in deze huidige wereld” (Tit. 2:11,12).

Hoe de Geest helpt

“De Geest… helpt onze zwakheden” (Rom. 8,26).

Een ketting is niet sterker dan zijn zwakste schakel. Als een schakel in een ketting honderd pond kan bevatten, een andere vijftig en nog eens tien, dan zal de ketting als geheel tien pond bevatten, niet meer. Dit is waarom Jakobus 2:10 zegt:

“Want wie de hele wet zal houden en toch op één punt overtreedt, is schuldig aan alle.”

Veel mensen denken dat we gered of verloren zullen gaan, afhankelijk van hoe goed of slecht we zijn geweest. Dit is niet zo. Het gaat er niet om hoe goed of slecht we zijn geweest, maar of we gezondigd hebben of niet. Een man hoeft slechts één overval te plegen om een ​​dief te zijn, slechts één huis verbranden om een ​​brandstichter te zijn, slechts één mens doden om een ​​moordenaar te zijn – en slechts één zonde begaan om een ​​zondaar te zijn. Dit is de reden waarom het Woord van God zegt dat allen zondaars zijn.

Wat geweldig om te weten dat in genade “Christus stierf voor onze zonden” en dat we door eenvoudig geloof in Hem kunnen worden gered en volledig gerechtvaardigd voor God! (Rom. 5:6,8,10).

Maar wedergeboren christenen ontdekken dat het bovenstaande principe net zo waar is voor hen als voor de ongelovige. Niemand van ons is sterker dan zijn zwakste punt. Beangstigend, nietwaar, vooral als we bedenken dat Satan ons voortdurend op ons zwakste punt aanvalt om ons getuigenis te vernietigen als hij kan.

Maar hier kan de gelovige zich verheugen dat “de Geest … onze zwakheden helpt” (Rom. 8:26). Hij woont in ons om te helpen in tijden van nood, zodat we niet hoeven te falen (Rom. 8:11,12). Dit betekent echter niet dat Hij de controle over ons overneemt zonder dat er een beroep op wordt gedaan, zoals Hij deed “toen de dag van Pinksteren volledig was gekomen”. In tegenstelling tot de Pinkstergelovigen leven wij onder “de bedeling van de genade van God”.

Wat God door genade verschaft, moeten wij ons door geloof toe-eigenen. Dus in elk gegeven geval kunnen we de overwinning behalen. Het gaat inderdaad over de zwakke broeder in Christus dat Paulus door inspiratie verklaart:

“God is in staat hem te doen staan” (Rom. 14:4).

Gods eeuwige doel

Heb je ooit goed nagedacht over de openingswoorden van de Bijbel? “In het begin schiep God de hemel en de aarde.” Waarom staat er niet gewoon dat God het heelal heeft geschapen? Waarom de hemel en de aarde?
Als we verder lezen vinden we het antwoord op deze vraag, want de Bijbel leert duidelijk dat God een tweeledig doel heeft; de ene heeft te maken met de aarde en de andere met de hemel. De eerste is het onderwerp van profetie, terwijl de laatste het onderwerp is van het "mysterie", of geheim, geopenbaard aan en door de Apostel Paulus. (Zie Handelingen 3:21; en vgl. Romeinen 16:25). Het eerste betreft Israël en de naties; de laatste “het Lichaam van Christus”, de Kerk van de hemelse roeping.
Sommige mensen zijn verrast om te horen dat er niet één belofte in het hele Oude Testament staat over naar de hemel gaan. Daar is het hele vooruitzicht aards, met de Messias die regeert als Koning (Jer.23:5; et al). Toen onze Heer in het vlees verscheen, riepen de engelen: "Vrede op aarde" (Lucas 2:14). Hijzelf zei dat “de zachtmoedigen” “de aarde zullen beërven” (Matt.5:5). Hij leerde Zijn discipelen bidden: “Uw wil geschiede op aarde, zoals in de hemel” (Matt.6:10).
Zelfs met Pinksteren verklaarde Petrus dat na "het herstel van alle dingen" God Jezus terug naar de aarde zou sturen en dat de tijden van verkwikking "van de tegenwoordigheid van de Heere zouden komen" (Handelingen 3:19-21).
Pas bij de opwekking van Paulus leren we dat nu alle gelovigen in Christus zijn "gedoopt tot één lichaam" (ICor.12:13), en Kolossenzen 1:5 en vele andere passages van Paulus spreken van "de hoop die is gelegd voor u klaar IN DE HEMEL”. Inderdaad, voor God hebben gelovigen al een positie gekregen “in hemelse gewesten” en zijn “gezegend met alle geestelijke zegeningen IN [DE] HEMEL in Christus” (Ef.1:3; 2:4-7).
De profetieën over het Koninkrijk zullen echter nog steeds worden vervuld en Christus zal op aarde regeren en de beloofde "tijden van verkwikking" brengen. Godzijdank zal deze wereld niet voor altijd een plaats zijn van oorlog en bloedvergieten, ziekte en dood, ellende en wee. Inderdaad, in die tijd zullen hemel en aarde voor elkaar worden geopend, en zo zal Gods tweevoudige doel worden vervuld: "Opdat Hij in de bedeling van de volheid der tijden alle dingen in Christus zou verzamelen..."( Ef.1:10)

Vrede met God

“Vrede met God” is één ding; “de vrede van God” is een andere. Om van het laatste te genieten, moeten we eerst het eerste ervaren, want de vrede van God, die in ons hart heerst, is het resultaat van “vrede met God, door onze Heer Jezus Christus.”

De apostel Paulus verklaarde door goddelijke inspiratie dat ” Welke overgeleverd is om onze zonden, en opgewekt om onze rechtvaardigmaking.” en dat “daarom, gerechtvaardigd door het geloof”, wij, die ooit in vijandschap met God waren, “vrede mogen genieten”. met God door onze Heer Jezus Christus” (Rom. 4:25; 5:1). Het resultaat van “vrede met God” is “de vrede van God”, de vrede die Hij aan de Zijnen geeft te midden van alle problemen van het leven. Dit is de reden waarom de apostel aan de Romeinse christenen schreef:

“De God nu der hoop vervulle ulieden met alle blijdschap en vrede in het geloven” (Rom. 15:13).

De God nu der hoop vervulle ulieden met alle blijdschap en vrede in het geloven,

Hoewel alleen degenen die in vrede met God zijn, “de vrede van God” kunnen en zouden moeten kennen, volgt hieruit echter niet dat al degenen die in vrede met God zijn, noodzakelijkerwijs “de vrede van God” genieten. Gelovigen kunnen alleen genieten van „de vrede van God” als zij Phil. 4:6:

“ Weest in geen ding bezorgd; maar laat uw begeerten in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God;.”

Als we deze instructies opvolgen, zal de belofte die volgt zeker worden vervuld.

“En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw zinnen bewaren in Christus Jezus.” (vers 7).

Als gelovigen in Christus “weten wij dat alle dingen medewerken ten goede voor hen die God liefhebben, voor hen die geroepen zijn overeenkomstig Zijn doel” (Rom. 8:28). Daarom, wij

moet niet voortdurend overweldigd en verslagen worden door de tegenslagen van het leven, maar moet gehoor geven aan de vermaning; “En de vrede Gods heerse in uw harten,” (Kol. 3:15).

“De Heere nu des vredes Zelf geve u vrede te allen tijd, in allerlei wijze. De Heere zij met u allen” (2 Thes. 3:16).