De aard van genade
Op een jonge christen die bleef klagen over zijn mislukkingen en gebrek aan geestelijke groei, en zich afvroeg hoe God hem kon liefhebben, reageerde een meer volwassen gelovige in wezen als volgt:
“Als ik hier wegga en naar mijn huis terugkeer, zal ik mijn kleine meisje ophalen en op mijn knie leggen. Moe als ik ben, zal ik haar op mijn knie laten bungelen en op de een of andere manier, als ik in dat lieve gezicht en die mooie blauwe ogen kijk, zal ik me snel uitgerust en verfrist voelen.
‘Dit is in zekere zin vreemd, want ze houdt niet van mij. Ze weet niet eens wat liefde is.
“Ze waardeert mijn problemen niet en heeft geen medelijden met mij. Mijn hart kan belast zijn met verdriet of vol angst, en mijn geest gekweld door moeilijke problemen, maar zij weet het niet eens en het kan haar niets schelen. Ze blijft maar gorgelen en giechelen om de aandacht die ik haar geef.
‘Ze draagt geen cent bij aan de behoeften van ons gezin; inderdaad, ze kost me veel geld en dat zal nog jaren zo blijven. Toch houd ik meer van dat kind dan ik kan zeggen. Er is geen offer dat ik niet voor haar zou brengen; geen goed ding dat ik haar niet graag zou geven.
DAT IS GENADE VAN GOD JEGENS ONS ZIJN KINDEREN. Het hangt niet af van onze trouw aan Hem of onze waardering voor zijn liefde voor ons. Hij houdt van ons met een onuitsprekelijke liefde en blijft ons overladen met “de rijkdommen van Zijn genade”, simpelweg omdat wij Zijn kinderen zijn in Christus, de Geliefde. En vreemd genoeg blijkt juist dit feit niet onze grootste drijfveer te zijn om onszelf aan Hem te geven in liefdevolle dienst en opoffering terwijl we groeien in genade?
Is de God van de Islam de God van de Bijbel
“Is de God van de islam de God van de bijbel?”
Er zijn talloze manieren om aan te tonen dat de god van de islam niet de God van de Bijbel is, maar aangezien er twee religies zijn die uit de Bijbel komen, het jodendom en het christendom, laten we eens kijken naar twee verzen die aantonen dat de god van de islam verschilt van de God van beide bijbelse religies.
Bedenk allereerst dat de Heer tegen de Samaritaanse vrouw zei: “Gij aanbidt, gij weet niet wat” (Johannes 4:22). Er was in die tijd geen geloof op de planeet dat meer op het judaïsme leek dan de religie die door de Samaritanen werd beoefend. Er waren talloze overeenkomsten tussen de twee geloven, en toch was het de bewering van de Heer dat de Samaritanen niet wisten wat ze aanbaden, evenmin als de heidenen die “DE ONBEKENDE GOD” aanbaden in Athene (Handelingen 17:23). Dit gaf aan dat ze naar zijn mening niet dezelfde God aanbaden. Gezien de talloze verschillen tussen de islam en het jodendom is het dus moeilijk in te zien hoe men kan zeggen dat moslims de God van het jodendom aanbidden.
Hieraan moet het getuigenis van de apostel Paulus worden toegevoegd, die verklaarde dat “de dingen die de heidenen offeren, zij offeren aan duivels en niet aan God” (1 Kor. 10:20). Uit deze woorden lijkt het duidelijk dat de goden van de verschillende religies van de heidenen niet de God waren van het christelijk geloof dat God hem gebruikte om hier op aarde te vestigen (1 Kor. 3:10). Dit is vooral zo als we bedenken dat Paulus Deuteronomium 32:16,17 citeerde, waar Mozes de goden van de heidense naties “vreemde goden… en duivels… nieuwe goden die nieuw opkwamen” noemde.
In het licht van deze twee verzen die laten zien dat de god van de islam niet de God van een van de twee geloven van de Bijbel is, is het zeker dat de god van de islam niet de God van de Bijbel is. Het is nog steeds waar dat “wie de Zoon niet eert, de Vader niet eert” (Johannes 5:23), en “wie de Zoon loochent, die heeft de Vader niet” (1 Johannes 2:23). Van geen enkel geloof dat ontkent dat de Heer Jezus Christus de Zoon van God is die stierf om voor de zonden van alle mensen te betalen, kan worden gezegd dat het de God van de Bijbel aanbidt.
www.kiesdejuisteweg.nl